De meeste studentenhuizen voldoen vaak niet aan de brandveiligheidseisen, zo blijkt uit onderzoek van de LSVb. Deze week zijn er in meerdere steden acties om studentenhuizen brandveiliger te maken, zo ook in Nijmegen op donderdag 12 november. Studentenvakbond AKKU organiseert met de brandweer enkele demonstraties en workshops om studenten bewust te maken van de brandveiligheid van hun studentenhuis.

Dat studentenhuizen niet voldoen aan de eisen komt vaak door een gebrek aan blusmiddelen of rook- en brandmelders of door de afwezigheid van vrije vluchtroutes. In 2014 verwoeste een brand nog een studentencomplex aan de Groesbeekseweg. AKKU-voorzitter Lisa Busink: “Veel branden zijn heel makkelijk te voorkomen. De meeste studenten zijn zich echter niet bewust van het brandgevaar bij hun thuis. Daar moet dus absoluut aandacht voor komen.”

Studentenvakbond AKKU heeft daarom samen met de brandweer een actiedag voor brandveiligheid bij studenten georganiseerd, in het kader van de landelijke ‘Heet in Huis’-campagne. Deze zal plaatsvinden op de Heyendaalseweg 137, voor het Linnaeusgebouw van de Radboud Universiteit. Om twaalf uur begint het met een demonstratie van de brandweer. Zij hebben in een container een studentenhuiskamer nagebouwd en gaan tonen hoe snel dit in de brand staat. Ook is er een blusworkshop van de hulpverleners van de RU, verzorgt een vuurspuwer voor ook wat spektakel en is er binnen plaats om een spel over brandveiligheid te spelen. Deze actiedag is om half twee afgelopen.