Nijmegen, 20 februari 2015 – Sinds vrijdag 13 februari bezet een groep studenten onder de naam ‘De Nieuwe Universiteit’ het Bungehuis, een gebouw van de faculteit der geesteswetenschappen van de UvA. De bezetters zijn beschrijven het huidige beleid op de UvA als Top-down’ en ‘op rendement gericht’ en zijn hier ontevreden over. Dit is niet verwonderlijk, aangezien de medezeggenschap bij tenminste twee ingrijpende issues niet is betrokken. Allereerst is de medezeggenschap bij de vergaande samenwerking tussen de VU en de UvA gepasseerd; de medezeggenschap had grote bezwaren tegen de fusie van de betafaculteiten en stemde niet in, maar de College van Besturen (CvB’s) van de UvA en VU besloten alsnog over te gaan tot een verregaande samenwerking, zo bieden ze bijvoorbeeld de bacheloropleiding scheikunde gezamenlijk aan. Daarnaast is er veel protest vanuit studenten tegen de bezuinigingen op de faculteit der geesteswetenschappen van de UvA, die de UvA vooralsnog doorzet. De keuze van het Bungehuis als locatie van de  bezetting is dan ook niet onbegrijpelijk. In grote lijnen kan Studentenvakbond AKKU zich vinden in de algemene punten van de bezetters (meer transparantie, studenten betrekken bij besluitvorming).

Op de RU is het gelukkig beduidend beter gesteld met de medezeggenschap. Het CvB betrekt de USR voldoende in zijn beleidsvorming. Ook op facultair niveau is er genoeg overleg tussen bestuur en medezeggenschap. Ondanks dat er altijd verbeteringen mogelijk zijn, kijk bijvoorbeeld naar de judiciaregeling, is Studentenvakbond AKKU tevreden over hoe de medezeggenschap op alle lagen van de RU, in vergelijking met de UvA, functioneert.

Studentenvakbond AKKU zou graag zien dat de situatie met betrekking tot de medezeggenschap in Amsterdam verbetert. We hopen dat de de actie bij het Bungehuis hieraan bijdraagt.