Nijmegen, 30 oktober 2014 – Vanochtend heeft Studentenvakbond AKKU een spandoek van 240 m2 aan de Waalbrug in Nijmegen gehangen met de tekst “Leenstelsel: it’s not over… Jet!” Hiermee vraagt Studentenvakbond AKKU aandacht voor de plannen van het kabinet om een leenstelsel in te voeren. Floor Albers van der Linden, voorzitter van Studentenvakbond AKKU: “minister Bussemaker denkt dat het leenstelsel een gelopen race is, but it’s not over Jet!”

It's not over Jet

Het parlement moet nog stemmen over het voorstel omtrent het leenstelsel. Elke dag komen er meer bezwaren tegen het leenstelsel en het is nog niet duidelijk of het door de Eerste en Tweede Kamer kan komen. Floor Albers van der Linden: “Steeds meer mensen zien in dat het leenstelsel een slecht plan is dat de toegankelijkheid van het hoger onderwijs in een grote mate beperkt. Het draagvlak neemt snel af.”

Daarnaast constateren Studentenvakbond AKKU en de LSVb dat de informatievoorziening met betrekking tot het leenstelsel te wensen overlaat. Scholieren en studenten geven aan dat zij niet weten wat de plannen voor hen gaan inhouden. Zo worden uitwonende studenten met deze plannen met minimaal 3.350 euro per jaar gekort en krijgen daar een torenhoge studieschuld voor in de plaats. “De slechte voorlichting in combinatie met de enorme financiële gevolgen van het leenstelsel, maken dat het onredelijk is om dit leenstelsel al in september 2015 in te voeren,” aldus Albers van der Linden.

De komende tijd zal Studentenvakbond AKKU studenten blijven informeren, omdat de overheid verstek laat gaan. “Het wordt tijd dat heel studerend Nederland in opstand komt tegen dit absurde plan,” aldus Albers van der Linden. “Wij roepen dan ook iedereen op om deel te nemen aan de manifestatie tegen het leenstelsel op 14 november 2014 in Den Haag.”

Doe mee! Deel dit bericht.